سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

bar_chartتعداد مشاهده 65 بازدید کننده
سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟فهرست مطالبسیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟کوارتز شکلی دیگر از سیلیس استماسه و ماسه‌سنگ از چه موادی تشکیل شده است؟فلینت و بلورهای ریز سیلیسکاربرد اساسی سیلیس چیست؟فلسپات‌ چیست؟سنگ‌های ساختمان سازی سنگ تراورتن موج دارسنگ طبیعیماسه سنگ آهکیماسه سنگ سیلیسیماسه سنگ اکسید آهنماسه سنگ دولومیتیسیلیسیم دی‌اکسید (با ترکیب شیمیایی SiO۲)موارد مصرف فلدسپات‌هاماسه سیلیس برای چه مواردی استفاده می شود؟تفاوت ماسه و ماسه سیلیس چیست؟آیا ماسه سیلیس در آب حل می شود؟چرا از زغال سنگ آنتراسیت استفاده نمی کنیم؟سدیم کربنات سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟ – دی‌اکسیدِ سیلیسیم یا سیلیکا یا سیلیس با فرمول شیمیایی SiO2…

سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟ – دی‌اکسیدِ سیلیسیم یا سیلیکا یا سیلیس با فرمول شیمیایی SiO2 فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است. سیلیس در طبیعت به‌صورت آزاد یا به‌صورت ترکیب با سایر اکسیدها وجود دارد.خاک رس، آلکالی فلدسپات و سیلیس، مهترین مواد اولیه بدنه سرامیک‌ها هستند.سیلیس آزاد در طبیعت به‌صورت بلورین، بلور مخفی و بلور مخفی آبدار وجود دارد.

سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

کوارتز شکلی دیگر از سیلیس است

کوارتز یکی از چندشکلی‌های سیلیس است. این فاز در فشار و درجه حرارت معمولی پایدار است. به همین دلیل سیلیس آزاد در طبیعت بیشتر به‌صورت کوارتز یافت می‌شود. کانی کوارتز از سختی بسیار بالایی برخوردار است.

 

ماسه و ماسه‌سنگ از چه موادی تشکیل شده است؟

ماسه‌ها و ماسه‌سنگ‌ها از انواع کوارتز رسوبی هستند که به‌صورت طبیعی خرد شده‌اند. در ماسه‌سنگ، دانه‌های ماسه به‌وسیله ذرات آهک، رس، اکسید آهن یا سایر مواد به یکدیگر چسبیده‌اند.

سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟

فلینت و بلورهای ریز سیلیس

فلینت از انواع سیلیس‌هایت و از بلورهای بسیار ریز کوارتز، آب، کربنات کلسیم و مواد آلی تشکیل شده‌است. رنگ فلینت قهوه‌ای روشن، خاکستری یا سیاه است که در اثر حرارت و سوختن مواد آلی، به رنگ سفید در می‌آید. این شکل از سیلیس آزاد، از حل‌شدن اسکلت سیلیسی جانوران اسفنجی در آب دریاها و سپس ته‌نشینی در بستر دریا به‌وجود آمده‌اند.

 

کاربرد اساسی سیلیس چیست؟

سیلیس مصارف فراوانی در صنایع دارد که از آن جمله تولید فروسیلیس، شیشه سازی، تولید آجر ماسه آهکی، سرامیک چینی سازی، سرامیک سازی، تولید سدیم، ریخته‌گری، تولید سایر مواد سیلیسی، لعاب سازی، ریخته‌گری و نسوز، به عنوان نیمه هادی، پشم شیشه سیلیکات، صنایع الکترونیک، لاستیک و پلاستیک، رنگ سازی، بتونه و چسب فولاد، تصفیه آب، سیمان، ساب‌پاشی، کنترل ساییدگی و خوردگی لوله‌های آب، پاک کننده‌های صنعتی، رنگ و پوشش، شناورسازی کانه، قالب ریخته‌گری، پایدار سازی پراکسید، چسب سازی

 

 

فلسپات‌ چیست؟

فلسپات‌ها از مهم‌ترین کانی‌های سنگی آذرین به‌شمار می‌آیند. فلدسپات‌ها به سه گروه کلسیک، پتاسیک و سدیک تقسیم‌بندی می‌شوند. آنورتیت به فرمول شیمیایی (CaAl2Si2O8) فلدسپات نوع کلسیک است و آلبیت به فرمول شیمیایی (NaAlSi3O8) فلدسپات نوع سدیک و پتاسیم فلدسپات به فرمول شیمیایی (KAlSi3O8) فلدسپات نوع پتاسیک آن است.

 

 

سنگ‌های ساختمان سازی سنگ تراورتن موج دار

  • سنگ طبیعی: کلیه سنگهای ساختمانی که از معادن طبیعی استخراج و پس از بهره‌وری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سنگ مصنوعی: کلیه سنگهای ساختمانی که در کارخانه و با ترکیب مواد و مصالح مختلف توسط بشر ساخته شده‌است.
  • بر اساس وزن مخصوص : سنگ‌های سنگین‌وزن، سنگهایی که وزن مخصوص آن‌ها بیش از ۱٫۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است و سنگ‌های سبک، دسته‌ای از سنگ‌ها هستند که وزن مخصوص آن‌ها کمتر از ۱٫۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد.
  • بر اساس مقاومت فشاری : سنگ‌های سنگین که مقاومت فشاری آن‌ها از ۱۰۰تا ۱۰۰۰ مگا پاسکال است؛ و سنگ‌های سبک که مقاومت فشاری آن‌ها از ۴ تا ۲۰۰ مگا پاسکال است.
  • بر اساس ضریب نرم شدگی : اگر مقدار این ضریب از ۰٫۶ تا ۱ باشد از آن برای احداث ساختمان استفاده می‌شود.
سنگ طبیعی

این سنگ‌ها در دسته‌های گوناگون و متنوعی نام‌گذاری می‌شوند که بعضاً نام معدن سنگ به‌عنوان اسم آن استفاده می‌شود. رایج‌ترین سنگ‌های ساختمانی عبارتند از:[۷]

  • گرانیت
  • گابرو

 

 

منبع: ویکی پدبا

لطفا جهت استعلام قیمت انواع سیلیس تماس بگیرید: ۰۹۱۲۷۳۳۶۱۵۸

معدن سیلیس همدان   | سیلیس تصفیه آب  | سیلیس صادراتی

 

سیلیس سرامیک و کاشی

فروش زغال آنتراسیت

سیلیس استخر

سیلیس تصفیه آب چیست؟

تعریف علمی سیلیس و دی اکسید سیلیکون

ماسه سنگ آهکی

این نوع ماسه سنگ‌ها در محیط‌های اسیدی مقاوم نیستند. این شرایط کربنات کلسیم موجود در آن‌ها را تحلیل برده و سنگ متلاشی می‌شود. کلسیت خالص سفید است بنابراین ماسه سنگ آهکی نیز سفید است

ماسه سنگ سیلیسی

ماسه سنگ‌ها اغلب از دانه‌های سیلیسی که به کمک نمک‌های سیلیسی به یکدیگر چسبیده‌اند تشکیل شده‌اند؛ بنابراین بسیار مقاومند و در محیط‌های اسیدی نیز پایدارند. این نوع ماسه سنگ‌ها بیشتر خاکستری رنگند.

ماسه سنگ اکسید آهن

این نوع ماسه سنگ که به کمک اکسیدهای آهن متراکم شده‌اند به رنگ‌های قهوه‌ای تا قرمز یافت می‌شوند و اغلب با دوامند.

ماسه سنگ دولومیتی

ماسه سنگ‌های دولومیتی که با کربنات منیزیم و کلسیم به هم چسبیده‌اند در محیط شهری چندان مقاوم نیستند. این نوع سنگ‌ها نخودی رنگ اند.[

 

سیلیسیم دی‌اکسید (با ترکیب شیمیایی SiO۲)

پایه‌ای‌ترین مادهٔ سازندهٔ شیشه است. در طبیعت، در اثر برخورد آذرخش با ماسه واکنش شیشه‌شدگی کوارتز رخ می‌دهد که در نتیجهٔ آن یک ساختار توخالی (لوله‌ای) ریشه مانند، به نام سنگ آذرخشی پدید می‌آید. شیشهٔ سیلیسی که در درجهٔ نخست از سیلیس ساخته شده‌است به دلیل داشتن دمای انتقال بالای ۱۲۰۰ درجهٔ سلسیوس، برای کاربردهای ویژه‌ای مورد نیاز است اما برای عموم چندان کاربرد ندارد. به همین دلیل چند مادهٔ خام دیگر هم به ترکیبات آن افزوده می‌شود تا فرایند ساخت را آسان‌تر کند. یکی از این مواد سدیم کربنات (Na۲CO۳) است که دمای انتقال شیشه را پایین می‌آورد.

 

 

موارد مصرف فلدسپات‌ها

آلکانی فلدسپات‌ها مصارف صنعتی فراوانی دارند، ولی کاربرد صنعتی پلاژیوکلازها اندک است. آلکانی فلدسپاتها همراه با گرانیت‌ها، آپلیت‌ها، آراسکیت‌ها و رگه‌های کوارتز فلدسپات پیدا می‌شوند. آلکانی فلدسپاتها از پگماتیت‌ها به روش نمک جوری جدا می‌شوند. در حالی که تهیه آن‌ها از گرانیت‌ها، آپلیت‌ها و لوکوگرانیت‌ها به روش شناورسازی انجام می‌گیرد. میکاوتورمالین از جمله کانی‌های مزاحم آن‌ها به‌شمار می‌آیند.

 

 

ماسه سیلیس برای چه مواردی استفاده می شود؟

برای شن و ماسه سیلیس ماسه سیلیسی (اغلب در صورت استفاده برای این منظور ماسه صنعتی نامیده می شود) جزء اصلی ساختاری در تعدادی از محصولات ساختمانی است. کفپوش ها، ملات ها، سیمان، زونا سقفی، آسفالت و سایر مواد صنعتی همگی از سیلیس برای بهبود دوام و یکپارچگی سازه استفاده می کنند.

تفاوت ماسه و ماسه سیلیس چیست؟

تفاوت بین ماسه سیلیسی و ماسه شسته در این است که دومی فرآوری شده است و اولی نه.. کاربردهای زیادی برای ماسه سیلیسی وجود دارد و در اینجا رایج ترین موارد استفاده از آن است: شیشه سازی – ماسه سیلیس یک جزء اصلی تقریباً در همه انواع است. شیشه، خواه عینک استاندارد باشد یا از نوع خاص.

 

آیا ماسه سیلیس در آب حل می شود؟

اگرچه حلالیت سیلیس در آب کم است و سرعت انحلال کانی های سیلیکات بسیار آهسته است، اما فراوانی آن به این معنی است که در منابع آب زیرزمینی در سطحی وجود دارد.

 

چرا از زغال سنگ آنتراسیت استفاده نمی کنیم؟

به عنوان مثال، بسیار گران است و قیمت آن دو تا سه برابر سایر انواع زغال سنگ است. قیمت بالای آن به این معنی است که اغلب در نیروگاه ها یا به عنوان سوخت جایگزین برای بنزین استفاده نمی شود. احتراق آن نیز دشوار است، اگرچه غلبه بر آن مانع برای کاربردهای صنعتی آسان است.

 

سدیم کربنات

سدیم کربنات باعث می‌شود تا شیشه در آب قابل حل شود، برای جلوگیری از این ویژگی مقداری آهک (اکسید کلسیم CaO) که از سنگ آهک به دست می‌آید، به همراه اکسید منیزیم (MgO) و آلومینا (Al۲O۳) به آن افزوده می‌شود تا شیشه پایداری بیشتری پیدا کند. شیشه در نهایت از ۷۰ تا ۷۴ درصد وزنی سیلیس ساخته شده‌است و شیشه آهک سوددار نام دارد.[۱۱] این‌گونه از شیشه ۹۰ درصد از شیشهٔ تولیدی را دربرمی‌گیرد.

4.9/5 - (26 امتیاز)
Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نوشته‌های پیشین
خرید سیلیس از کارخانه پاسارگاد سیلیس
نوشته‌ی بعدی
تعریف علمی سیلیس و دی اکسید سیلیکون
keyboard_arrow_up
×

سلام!

من مشاوره فروش پاسارگاد سیلیس هستم !

واتساپتو روشن کن و آنلاین گفتگو کن ..

× گفتگوی آنلاین!